HEJ KnowHow 03
Hogyan válassz játék engine-t?

Bevezető
A játékfejlesztés világában rengeteg engine áll rendelkezésre, mindegyiknek megvannak a maga előnyei és hátrányai. A megfelelő engine kiválasztása nagyban függ attól, hogy milyen típusú játékot szeretnénk készíteni, milyen tapasztalatunk van programozás terén, és milyen célplatformokra fejlesztünk. Az alábbiakban bemutatunk néhány népszerű engine-t, azok előnyeivel és hátrányaival együtt, hozunk pár hazai vagy híres kiadott példát is az adott engine-hez, illetve bemutatunk pár olyan szereplőt akik oktatják ezeket vagy elég jól értenek hozzá a HEJ közösségen belül.
A tudásanyag a HEJ közösség szereplőinek (Dani, Bence, Fodi, Kosina Zoli, Coyote) összefogásával jött létre. Ahogy korábban is jeleztük, nyugodtan írjátok meg, ha valamit rosszul fogalmaztunk vagy lenne valami plusz információ, ami hasznos lenne az leírásban.
1. Unity
A Unity egy rendkívül népszerű és sokoldalú játékmotor, amelyet kezdő és haladó fejlesztők egyaránt használnak. Keresztplatformos támogatása lehetővé teszi, hogy egyszerre fejlesszünk PC-re, mobilra, konzolokra és VR-eszközökre. Az engine fő programozási nyelve a C#, ami egy jól dokumentált és könnyen tanulható nyelv. A Unity Asset Store rengeteg ingyenes és fizetős erőforrást kínál, amelyek jelentősen megkönnyítik a fejlesztést. A motor vizuális szerkesztője intuitív, így a kezdők gyorsan belejöhetnek az alapokba. 2D és 3D fejlesztésre egyaránt alkalmas, bár a 3D grafikája Unrealhez képest gyengébb. Nagy előnye, hogy ingyenesen használható, és csak bizonyos bevételi határ felett kell fizetni érte. Az aktív közösség és a rengeteg oktatóanyag segíti az önálló tanulást. Ugyanakkor nagyobb, összetettebb projektek esetén teljesítményproblémák merülhetnek fel. Összességében a Unity egy kiváló választás kezdők számára, akik egyszerűbben szeretnének belevágni a játékkészítésbe.
A Unity egyik nagy előnye, hogy támogatja az Entity Component Systemet (ECS). A data-orientált játékfejlesztési módszer lehetővé teszi a determinisztikus fizikát, valamint az extrém nagy számú entity-k kezelését egy játékban. Ez a játékfejlesztési megközelítés még kevésbé dokumentált, mint az objektumorientált játékfejlesztés.
Sok formátumot támogat az engine alapból, így PSD fájlokat vagy akár .blend 3D-s Blender fájlokat is behúzhatsz a játékba, és a Unity kezelni fogja őket. Ezeknek azonban lehetnek külön megkötései is – például PSD fájloknál extra beállításokra lehet szükség, hogy az alfás részeket megfelelően kezelje, míg Blender fájlok esetében fontos, hogy a Blender telepítve legyen a gépeden, mivel a Unity a Blender exportálási funkcióit használja.
Pro
Könnyen tanulható, C# alapú programozás és vizuális szerkesztő.
Nagy közösség és rengeteg ingyenes oktatóanyag elérhető.
Keresztplatformos fejlesztés, amely lehetővé teszi a széleskörű terjesztést.
Contra
Alapértelmezett grafikai minősége elmarad az Unreal Engine-től.
Nagyobb projektek esetén teljesítményproblémák adódhatnak.
A 2023 LTS előtti ingyenes verziók Unity-logót tartalmaznak a játék elején.
Indie játék példák
EbiTapes - HEJ Showcase Meetup 2025/01
Cult of the Child Eater - HEJ Showcase 2025/03
Jelly Cars
Cocoon
Hazai oktatás:
További információk:
Asset store:
Unreal Engine
Az Unreal Engine egy erőteljes játékmotor, amelyet az Epic Games fejlesztett ki, és főként látványos 3D grafikájáról ismert. A motor realisztikus fénykezelési és árnyékolási rendszere kiemelkedő vizuális minőséget biztosít. Kezdők számára előnyös lehet a Blueprint rendszer, amely lehetővé teszi a programozás nélküli fejlesztést. Ha valaki már ismeri a C++ nyelvet, akkor még többet kihozhat az engine lehetőségeiből. Az Unreal ideális választás AAA-minőségű játékokhoz és realisztikus 3D projektekhez. Ugyanakkor a nagy rendszerigény miatt erős hardverre van szükség a gördülékeny munkához. Az engine ingyenes, de bizonyos bevételi határ felett jutalékot kell fizetni az Epic Games-nek. A közössége és az oktatóanyagok széleskörűek, de a tanulási görbe meredekebb, mint például a Unity esetében. A 2D fejlesztésben kevésbé erős, így főként 3D projektekhez ajánlott. Összességében az Unreal Engine egy kiváló választás azoknak, akik nagy teljesítményű és látványos játékokat szeretnének fejleszteni.
Remek eszközök készülnek cinematic játékok és filmek készítéséhez, mint például a MetaHuman, és a Fortnite fejlesztéseiből az engine is gyorsabban fejlődik, például az open-world játékok készítéséhez szükséges eszközökkel.
Mind az Unreal Engine, mind a Unity nagyon jó Asset Store-ral rendelkezik. Habár a Unity Store-ban megvásárolt asseteket többnyire át lehet hozni Unreal Engine-be, az UE assetek általában UE-specifikus formátumban érhetők el, így az átjárás nem kétirányú. A Unity Asset Store-ban elérhető assetek, különösen a 3D modellek, textúrák és hangfájlok, általában könnyen átvihetők Unreal Engine-be, mivel gyakran nyílt formátumokat használnak (pl. FBX, PNG, WAV stb.).
Pro
Kiváló eszközök a valósághű élmények megteremtéséhez: Lumen, Nanite, MetaHuman, MetaSound
Blueprint rendszer, amely segít a kezdőknek programozás nélkül is fejleszteni.
Erős és széles körű közösségi támogatás, sok oktatóanyag elérhető.
Contra
Erős hardver szükséges a gördülékeny fejlesztéshez, ha kihasználjuk a high-end grafikai rendszereket
Meredek tanulási görbe, különösen azoknak, akik nem ismerik a C++-t.
A bevételi modell miatt bizonyos összeg felett jutalékot kell fizetni az Epic Games-nek.
Hazai oktatás:
További információk:
Asset store:
Godot
A Godot Engine egy nyílt forráskódú, ingyenes játékmotor, amely különösen népszerű az indie fejlesztők körében. A motor elsősorban saját szkriptnyelvét, a GDScriptet használja, amely nem mindenki számára ideális. Bár támogatja a C#-t, C-t és C++-t, ezek használata esetén bizonyos editor funkciók csak korlátozottan elérhetőek. A Godot elsősorban 2D játékok fejlesztésére optimalizált, de 3D játékokhoz is megfelelő alapokat biztosít. Mivel teljesen ingyenes és nincs bevételi határ, ideális azoknak, akik szeretnének költségmentesen dolgozni. A motor kicsi és hatékony, gyorsan betöltődik, és könnyen telepíthető bármilyen operációs rendszerre.
A Godot közössége aktív, de kisebb, mint például az Unreal vagy a Unity közösségei. A fejlesztők hozzáférhetnek a motor teljes forráskódjához, így szabadon módosíthatják azt, ha szükséges. A Godot egyéni és gyors iterációt tesz lehetővé, mivel a fejlesztés nem igényel hosszú előkészületeket. Az engine egyik hátránya, hogy a 3D fejlesztés nem olyan fejlett, mint a Unity vagy az Unreal esetében. Összességében a Godot egy kiváló választás azoknak, akik könnyedén szeretnének belépni a játékkészítés világába anélkül, hogy drága eszközöket kellene beszerezniük.
Pro
Teljesen ingyenes és nyílt forráskódú, nincs bevételi határ.
Kiváló 2D fejlesztési eszköztár, könnyen használható GDScript.
Könnyen telepíthető és kicsi, gyorsan betöltő motor.
Contra
A 3D fejlesztés nem olyan erős, mint az Unreal vagy Unity esetén.
A közösség kisebb, mint más nagyobb játékmotoroké, így kevesebb dokumentáció és oktatóanyag érhető el.
A motor saját szkriptnyelvét, a GDScriptet használja, amely nem mindenki számára ideális.
Indie játék példák
Cruelty Squad
Buckshot Roulette
The Case of the Golden Idol
Slay the Spire 2
Aki jártas az engine-ben:
További információk:
Asset store:
Construct 3
A Construct egy kezdőbarát játékmotor, melynek első verzióját lassan 20 éve adta ki egy kis brit cég. A harmadik iteráció 2017-ben jelent meg, ami a korábbi változatokkal ellentétben böngészőben fut (az első betöltést követően offline módban is). Akár kódolás nélkül is lehet vele játékokat készíteni saját esemény-alapú programozási felületével, de JavaScript és TypeScript nyelveken is programozható. Web buildek mellett a Construct 3-ban készült játékok exportálhatók minden népszerű mobil és desktop operációs rendszerre is.
Az engine elsősorban 2D játékok fejlesztésére van kihegyezve, de egyszerűbb 2.5D/3D játékok is készíthetők vele. Számos funkciója van, ami a gyors iterációt segíti, pl. a remote preview, ami a mobilon és több eszközön párhuzamos tesztelést könnyíti meg. A Construct 3 meglehetősen limitált verziója ingyenesen és időkorlát nélkül kipróbálható, a teljes verzió éves előfizetési díja kb. 45 000 Ft.
Pro
Kódolás nélkül is lehet benne fejleszteni, de JavaScript, ill. TypeScript nyelveken is.
Kezdőbarát felület, sok beépített "drag-n-drop" viselkedés, ami sok esetben lerövidíti a fejlesztési időt.
Web (HTML5), Windows, Linux, Mac, Android és iOS platformokra is tud exportálni.
Contra
Elsősorban 2D engine, "valódi" 3D játékok készítéséhez nem ideális választás.
A népszerűbb engine-ekhez képest kevesebb tutorialt lehet hozzá találni (de viszonylag sok hivatalos példaprojekt segít ez indulásban).
Az ingyenes verzió épp csak kipróbálásra alkalmas, komplexebb játékok fejlesztéséhez és egy sor kényelmi funkció használatához aktív előfizetés szükséges.
Indie játék példák
Guinea Pig Parkour
Mighty Goose
Last Moon
Monkeys with Guns
Aki jártas az engine-ben:
További információk:
Asset store:
GameMaker
A GameMaker egy könnyen használható játékmotor, amely ideális választás kezdő játékfejlesztők számára, különösen 2D játékok készítéséhez. A motor vizuális és szkriptnyelv-alapú fejlesztést kínál, így a felhasználók programozási tapasztalat nélkül is készíthetnek játékokat. A GameMaker egyszerűsített felhasználói felületet és gyors prototípus-készítést biztosít, ami segíti a kreatív ötletek gyors megvalósítását. A beépített drag-and-drop rendszer lehetővé teszi a logikai műveletek könnyű kezelhetőségét, míg a GML (GameMaker Language) programozási nyelv a haladóbb fejlesztők számára biztosít nagyobb rugalmasságot.
Az engine-t folyamatosan fejlesztik, valamint nagy számú közössége van, ami egy fórum formájában és rengeteg youtube csatornával és egyéb tutoriallal segíthet a tanulásban és probléma megoldásban. Összességében a GameMaker ideális eszköz azoknak, akik 2D-s játékokat szeretnének gyorsan és egyszerűen fejleszteni.
Pro
Könnyen tanulható, drag-and-drop rendszer és vizuális fejlesztés.
Erős 2D támogatás, ideális kezdőknek 2D játékok fejlesztésére.
GML nyelv használata a haladóbb fejlesztők számára nagyobb rugalmasságot biztosít.
Contra
Korlátozott 3D fejlesztési lehetőségek, nem ideális komplex 3D játékokhoz.
A fizetős verziók drágák lehetnek, különösen a különböző konzolokra történő exportálás esetén.
A motor főként 2D fejlesztésre optimalizált, így a 3D-s projektek nem olyan erőteljesek benne.
Indie játék példák
Firebat - Revolution (HEJ játékként indult)
Repose - HEJ Showcase Meetup 2025/02
Chicory: A Colorful Tale
Hotline Miami
Aki jártas az engine-ben:
További információk:
Asset store:
További engine-ek
Defold
A Defold egy ingyenes, könnyen használható játékmotor, amely ideális választás 2D játékok fejlesztésére. A motor egyszerűsített, de hatékony eszközkészletet kínál, és jól skálázható mobil és asztali platformokra.
PyGame
A Pygame egy Python alapú játékmotor, amely egyszerűbb 2D játékok készítésére alkalmas. A Python ismeretében ideális eszköz kezdők számára, akik szeretnék megismerkedni a játékfejlesztés alapjaival.
Bevy
A Bevy egy nyílt forráskódú játékmotor, amely Rust nyelven készült, és erőteljes ECS (Entity-Component-System) architektúrával rendelkezik. A motor ideális választás fejlettebb programozók számára, akik a Rust nyelvet már ismerik, és szeretnének magas teljesítményű játékokat fejleszteni.
Modd.io
A modd.io egy játékmotor, amely a játékok egyszerű módosítását és testreszabását teszi lehetővé böngészőn keresztül. A motor különösen azok számára ajánlott, akik gyorsan szeretnének prototípust készíteni és könnyedén testreszabni a játékokat anélkül, hogy bonyolult programozást végeznének.
Three.js
A Three.js egy JavaScript könyvtár, amely 3D grafikák renderelésére szolgál böngészőkben. Kezdő fejlesztők számára kiváló választás, ha szeretnének 3D webes alkalmazásokat és játékokat készíteni anélkül, hogy mélyebb grafikai motorokat kellene használniuk.
Végszó
Reméljük, hogy a fenti leírás segített megérteni és átlátni a különböző játékmotorok lehetőségeit, előnyeit és hátrányait. Ha még bizonytalan vagy a választásban, bátran fordulj hozzánk vagy kérdezz a közösségben – mindig szívesen segítünk!
Checklist
Összegezve a fent leírtakat, ez a pár kérdés talán segít kiválasztani a megfelelő engine-t az induláshoz.
Fejlesztési tapasztalat és programozási tudás
Van programozási tapasztalatom, vagy inkább vizuális eszközökkel dolgoznék?
Ha programozok, melyik nyelvet ismerem (pl. C#, C++, Python, Rust, JavaScript)?
Játék típusa és célplatform
2D vagy 3D játékot szeretnék fejleszteni?
Milyen platformra fejlesztek? (PC, mobil, web, konzol, VR)
Felhasználhatóság és tanulási görbe
Egyszerű és gyors fejlesztést szeretnék, vagy vállalom a bonyolultabb tanulást?
Vannak elérhető oktatóanyagok és aktív közösség az adott motorhoz?
Engine teljesítménye és korlátai
A motor támogatja a kívánt grafikai minőséget és teljesítményt?
Képes skálázódni nagyobb projektek esetén is?
Licenc és költségek
Ingyenes vagy fizetős az engine? Ha fizetős, milyen licencmodellje van (egyszeri díj, előfizetés, bevételi jutalék)?
Van-e bevételi limit, amely után fizetni kell a használatért?
Kiegészítők és eszköztár
Az engine rendelkezik beépített fizikai motorral, UI rendszerrel és animációs eszközökkel?
Van aktív asset store vagy plugin támogatás?
Exportálási lehetőségek
Az engine támogatja az általam választott platformokra való exportálást?
Könnyen lehet különböző eszközökre optimalizálni a játékot?
Több módon is tudod támogatni a munkánkat, hogy még színvonalasabb tudásmegosztó tartalmakat tudjunk készíteni: rendszeres és alkalomszerű opciók közül tudsz választani
Vedd fel velünk a kapcsolatot valamelyik platformon és beszéljünk róla, hogyan tudnánk tovább fejleszteni a fentieket!