Gamejam
Játékok
Események
Tudástár
Rólunk

HEJ KnowHow 02

Így tölts fel játékot az itch.io-ra

Bevezető

Az itch.io egy remek platform játékok megosztására, különösen indie fejlesztők számára. Ahhoz, hogy a játékod kitűnjön és a lehető legtöbb emberhez eljusson, fontos, hogy megfelelően töltsd fel és prezentáld. Ebben a posztban végigvesszük, hogyan lehet optimalizálni a játékod oldalát, milyen vizuális és szöveges elemekkel érdemes dolgozni, valamint milyen technikai szempontokat kell figyelembe venni. Patronáló vendégszerzőként beszállt Fodi, hogy kiegészítse a Butler-rel, amivel a játékok feltöltését / frissítését lehet automatizálni.

1. A játékoldal optimalizálása

Miután feltöltötted a játékod, érdemes időt szánni az oldal szerkesztésére. Egy jól megtervezett játékoldal növeli az esélyét annak, hogy többen kipróbálják a játékot.

Beállítások

  • Cím és a hozzátartozó URL link: Amikor először elnevezed a játékodat, az ad egy egyedi URL-t a játékodnak. Ha később a címet megváltoztatod, az URL is változhat vele. Ezt érdemes figyelembe venni, hiszen ha valahol az URL-t már megosztottad, akkor az törni fog.

  • Leírás: lejjebb részletesebben írunk arról, hogy mit érdemes a játék leírásába belerakni.

  • Kulcsszavak (Genre és Tag): Ha szeretnéd, hogy minél könnyebben megtalálják a játékodat, akkor érdemes a Genre és a Tag részeket is kitölteni. Tagekből érdemes népszerű, de nem túl általános tag-eket választani. Ez egy külön szakma, ezért jó kísérletezni, valamint megnézni az analitikákat, hogy mely tagek működnek neked.

Csapatmunka: Ha csoportosan készítettétek a játékot, és szeretnéd, hogy a többiek itch oldalán is megjelenjen a játék, akkor jelöld meg a többieket adminisztrátorként. A megjelölt adminok itch oldalán alapból rejtett állapotban jelenik meg a játék, így nekik át kell állítaniuk a profiluknál.

Borítókép és animált cover

A borítókép az első benyomást adja a játékodról. Egy jól megválasztott kép vagy animált GIF sokkal több kattintást eredményez.

  • Ha az első képkockát 0 másodpercig tartó megjelenítésre állítod, akkor az itch.io azt mutatja alapértelmezett borítóként, amíg a kurzor rá nem kerül.

  • Az animáció mutasson be egy izgalmas mechanikát vagy egyedi vizuális elemet.

Háttér és vizuális elemek

  • Háttérkép: Egy ismétlődő mintázat sokat dobhat az oldal kinézetén. Photoshopban az Offset eszközzel könnyen készíthetsz ismétlődő mintát háttérnek.

  • Betűtípusok: Az itch rendelkezik beépített betűtípusokkal, de a Google Fonts importálásával egyedibb megjelenést érhetsz el. Fontos hogy a funkcionalitás fontosabb a kinézetnél, tehát könnyen olvasható betűtípust válassz.

  • Színek: Figyelj a kontrasztokra és a színharmóniára, hogy az oldal jól nézzen ki és könnyen olvasható legyen.

2. Profil és játékrendezés

A profilod rendezetten tartása segít abban, hogy a látogatók könnyen átlássák a munkáidat.

  • A játékaid sorrendjét szerkesztheted, és akár el is rejthetsz bizonyos projekteket a profilodon.

  • Ha egy csapatban dolgoztál, az itch automatikusan elrejti a közös projekteket a profilodon, hacsak nem állítod be másként.

  • Ha az itch beépített rendszere nem elég a profilod kinézetének megalkotásában, akkor van lehetőség CSS kóddal módosítani a profilod kinézetét. Ehhez azonban fel kell venned a kapcsolatot az itch supporttal, hogy engedélyt kapj rá, és előre meg kell mondanod, hogy mit szeretnél változtatni. Ha ezen az úton indulnál el, itt tudsz utánaolvasni és kapcsolatba lépni velük: itch.io dokumentáció.

3. Játékleírás és prezentáció

A játékoldal leírása nemcsak egy kötelező elem, hanem egy lehetőség arra, hogy felkeltsd a játékosok figyelmét.

Leírási sablon - Érdemes egy strukturált leírást használni, amely tartalmazza az alábbiakat:

  • Készítők neve

  • Választott téma (ha game jamre készült)

  • Modifier téma használata (pl. Havi Egy Játék gamejam esetén): (IGEN/NEM)

  • Használt technológiák, játék engine

  • Irányítás (billentyűzet, kontroller stb.)

  • Főbb játékmeneti elemek, mechanikák

  • Egyedi lore vagy humoros leírás, hogy szórakoztatóbbá tedd az olvasást

  • Külső assetek (zene, betűtípus, stb.) kreditálása a forrás megjelölésével

Képek és videók - Ne csak egyetlen képernyőképet tölts fel! Mutass be több aspektust, például:

  • Menürendszer

  • Inventory, skill tree

  • Cut scene-ek

  • Játékmenet jelenetek

Ha videót töltesz fel, a legizgalmasabb részeket mutasd meg, ne csak a főmenüt vagy az intrót! A GIF-eknél 3 MB feltöltési korlát van, így az export beállításoknál addig kell optimalizálnod, amíg ezt a korlátot el nem éred (pl. kép méret, színszámok, dithering).

4. Technikai szempontok és optimalizálás

  • WebGL támogatás: Ha böngészőben futtatható verziót szeretnél, fontos tudni, hogy pl. az Unreal Engine a 4.23 verzió óta nem támogatja a HTML5 exportot. WebGL formátumot csak kis teljesítményigényű játékokhoz ajánlunk, akár 2D vagy egyszerűbb 3D.

  • Fájlméret: Törekedj arra, hogy a feltöltött package ne legyen túl nagy. Optimalizáld a textúrákat és az asseteket még a végső buildelés előtt, hogy ne kelljen több tíz gigabájtot letölteni annak aki kipróbálná.

  • Nagyfelbontású képek és videók: Ha a játékod fotorealisztikus grafikával rendelkezik, tölts fel minőségi vizuális anyagokat, hogy a játékosok tudják, mire számíthatnak.

  1. Butler

Az Itch biztosít egy saját fejlesztésű nyílt forrású eszközt is a játékok feltöltéséhez, ez a Butler. Működéséről, használatáról itt lehet bővebben olvasni: https://itch.io/docs/butler/

A Butler parancssoros eszköz, minden népszerű platformra elérhető. Egyik nagy előnye, hogy a játékok feltöltését / frissítését automatizálni lehet vele, de nem csak azoknak lehet érdekes, akik viszonylag bonyolult build pipeline-ban gondolkodnak vagy CI/CD megoldásokat használnak; játékok rendszeres frissítésére is kiváló.

A Butler-nek meg kell adni, hogy melyik Itch felhasználó melyik játékoldalára szeretnénk feltölteni a ZIP-be csomagolt terjesztésre szánt build-et (illetve meg kell adni egy "csatornát" is, ami elsősorban a különböző platformok megkülönböztetésre van kitalálva, részletek a doksiban). Feltöltés előtt a Butler belenéz a ZIP-be és a szerverrel egyeztetve megállapítja, hogy mi változott az előző feltöltéshez képest és megpróbálja csak a valóban szükséges részeket feltölteni belőle. Az eredmény, hogy a legtöbb esetben a teljes fájlméret töredékét küldi csak el az Itch szervereire, ami sávszélességet is spórol mindkét félnek és persze jó eséllyel gyorsabb is.

Böngészőben futó játékok esetén az első feltöltés után (ami történhet Butler-rel, vagy böngészőn keresztül is a szokásos módszerrel) arra kell figyelni, hogy a böngészős szerkesztőfelületen a projekt típusa HTML legyen, az feltöltött web build-nél pedig legyen bepipálva, hogy "This file will be played in the browser". Ezután már elég mindig csak a Butler-rel ugyanarra a csatornára feltölteni az új verziókat.

Végszó

Ha ezeket az alapelveket követed, sokkal nagyobb eséllyel éred el a célközönséged, mert kipróbálás nélkül is azonnal belelátnak majd a működésébe és így a játékod könnyen kiemelkedik a tömegből! Ha van bármi észrevételed vagy ha valamit hibásan fogalmaztunk, írd meg nekünk és mihamarabb javítjuk.

Checklist

Mielőtt publikálnád a játékod, fuss végig ezen a listán!

  • Borítókép vagy animált GIF beállítása

  • Részletes és izgalmas leírás elkészítése

  • Külső asset-ek kreditálása

  • Képernyőképek és videók feltöltése (több aspektusból)

  • Profil és játéklista rendezettségének ellenőrzése

  • Optimális fájlméret és formátum biztosítása

  • WebGL támogatás ellenőrzése (ha szükséges)

  • Betűtípusok és színek megfelelő kiválasztása

  • Videó esetén a legizgalmasabb részek bemutatása

  • Játék láthatóság: ne hagyd privát vagy unlisted állapotban a játékot. Állítsd PUBLIC-ra.

Tetszik amit csinálunk?

Tetszik amit csinálunk?

Több módon is tudod támogatni a munkánkat, hogy még színvonalasabb tudásmegosztó tartalmakat tudjunk készíteni: rendszeres és alkalomszerű opciók közül tudsz választani

Lenne egy észrevételed?

Lenne egy észrevételed?

Vedd fel velünk a kapcsolatot valamelyik platformon és beszéljünk róla, hogyan tudnánk tovább fejleszteni a fentieket!